Det å være en del av styret innebærer et stort ansvar. Og med ansvar kommer også plikter. Det kan og være ganske overveldende å være styremedlem eller styreleder hvis man ikke har satt seg inn i hva rollene innebærer. Denne siden er ment til å lette på tyngden av å være nytt styremedlem.
Administrasjons-side for styret:
9.1 Styrets oppgaver og myndighet
Styret skal sørge for vedlikehold og drift av eiendommen og ellers sørge for forvaltningen av sameiets anliggende i samsvar med lov og vedtekter og vedtak i sameiermøter. Ved utførelsen av sitt oppdrag kan styret treffe vedtak og sette i gang ethvert tiltak som ikke etter loven eller vedtektene skal vedtas av sameiermøtet. Avgjørelsen som skal tas av et vanlig flertall i sameiermøtet, kan også tas av styret om ikke annet følger av loven eller vedtektene eller sameiermøtets vedtak i de enkelte tilfeller.
Må logge på eller bli gitt tilgang av styreleder:
Mye om krav og plikter som styret må sette seg inn i for å kunne drive et godt sameie:
Styret - hvordan drive sameiet
Maler:
Brannsikkerhet:
Inne i leilighetene er det eieren som har ansvar for at det er røykvarslere og brannslokkingsutstyr. Men styret har et eget ansvar for å minne beboerne på at dette utstyret er på plass og at det blir jevnlig kontrollert.
Endring av styret:
Når sameiet har valgt nytt styre, skal det sendes inn til Samordnet registermelding.
Du må legge ved protokoll fra sameiermøte som viser hvem som er valgt til nytt styre.
Regnskapsleder:
Et styremedlem har ansvaret for å sørge for å sjekke opp at innbetalinger blir gjort, føre internt regnskap, betale felleskapets utgifter, ta vare på bilag, og snakke med regnskapsfører.
Tredjepartsopplysninger:
Hvis regnskapsfører ikke skal benyttes må regnskapsleder sørge for at tredjepartsopplysninger korrekt utfylt og sendt inn i tide til skatteetaten.
Boligsameier med 9 eller flere eierseksjoner skal levere opplysninger til Skatteetaten om sameiers andel av felles inntekter, utgifter, formue og gjeld. Leveringsfrist for ordinære oppgaver er 31. januar året etter inntektsåret.
For nettside for innlevering av tredjepartsopplysninger klikk her.
Datoer og frister:
31. Januar: Boligsameier – frist for levering av tredjepartsopplysninger .
15. Februar: Tredjepartsopplysninger – frist for å sende årsoppgave til den skattepliktige.
1. Mars: Boligsameier – frist for å korrigere feil i innsendte tredjepartsopplysninger.
For spørsmål om rapportering av tredjepartsopplysninger kontakt skatteetaten:
grunnlagsdata@skatteetaten.no
Telefon: 800 80 000 (tastevalg 2-3-3)
Vennligst oppgi organisasjonsnummer ved henvendelser til skatteetaten.